Michael Markert is a cyberneticist and flaneur, working as a media-artist specializing in programming and electronics. He is currently living and working in Weimar and Coburg, Germany.
His research in intuitive musical interfaces and interest in spatial qualities started with a diploma in Multimedia / Design. Since then he has developed various interactive sensory devices for cybernetic installations. The focus of his work is exploring human behavior in space by using cybernetic interaction systems, typically utilizing immersive sonic and musical aspects, rather than emphasizing visual displays. His latest works incorporate ubiquitous mobile devices as they aren’t only widely available – most of all, they are our main interface into the realms of augmented and virtual spaces while we’re moving through the physical world.
Since 2005 he has been a member of the Urban Research Institute for Public Art and Urban Ethology (Intermedia). 2008 he graduated with a second diploma at the College of Fine Arts Nuremberg. 2020 his doctoral thesis on Navigation with dynamic directional Stereophony was awarded with a summa cum laude from the Faculty of Architecture and Urbanism at Bauhaus-Universität Weimar.
Michael Markert was Visiting Professor at the University at Buffalo, State University of New York in 2014. Since 2009 he was teaching at the Bauhaus-Universität Weimar, filling in as Professor (Vertretungsprofessur) for the chair of Interface Design and spokesman of the Media Art and Design Program (Studiengangsprecher) from 2015 to 2017 and 2019. Since 2020 he is Professor for Designbasics, Interaction and Digital Transformation for the Study Program »Integrated Product Design« at the Faculty of Design, University Coburg.
- 2020: Prof. für Designbasics, Interaction & Digital Transformation, Integriertes Produktdesign, Fakultät Design, Hochschule Coburg
- 2020: Dr. phil., Bauhaus-Universität Weimar, Fakultät Architektur und Urbanistik. Räumliche Navigation durch richtungsgebundene Stereofonie.
- 2019: Vertr.-Prof. Interface Design, Fakultät Kunst und Gestaltung, Bauhaus-Universität Weimar
- 2019: Digital Unit Senior Manager, Branding Healthcare, Weimar
- 2016 - 2017: Studiengangsprecher Medienkunst/Mediengestaltung, Fakultät Kunst und Gestaltung, Bauhaus-Universität Weimar
- 2016: Lehrauftrag Universität der Künste UdK Berlin
- 2016: Lehrauftrag Kunsthochschule Burg Giebichenstein Halle, Fachbereich Design (Kompaktwochen)
- 2015 - 2017: Vertretung Professur Interface-Design, Bauhaus-Universität Weimar
- 2014: Visiting Professor University at Buffalo, State University of New York, USA
- 2014 - heute: Promotionsstudium, Architektur & Urbanistik, Bauhaus-Universität Weimar
- 2010: Organisator der internation. Wissenschaftskonferenz MediaCity 20120 (unterstützt vom DFG)
- 2009 - 2015: Künstlerischer Mitarbeiter am Lehrstuhl Interface Design, Fakultät Medien, Bauhaus-Universität Weimar
- 2009: Lehrbeauftragter Basislehre Grafik-Design, Akademie der Bildenden Künste in Nürnberg
- 2008: Dozent und Künstlerischer Mitarbeiter Akademie der Bildenden Künste in Nürnberg
- 2008 - 2009: Künstlerischer Mitarbeiter Bauhaus-Universität Weimar (Gestaltung medialer Umgebungen)
- 2008: Kollaborationsprojekt am SMARTlab, University of East London, UK
- 2008: Diplom postgrad. der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg, Fachrichtung Kunst und öffentlicher Raum
- 2007: Gastvortrag an der Universität Luxemburg
- 2006: Assistenz von Prof. Georg Winter an der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg; Stud. Hilfskraft Klasse Kunst und öffentl. Raum (Okt. 2006 bis Feb. 2008)
- 2006: Lehrtätigkeit im Rahmen eines mehrtägigen Workshops / Arbeitsgruppe Intermedia an der Gebhard-Müller-Schule, Biberach, BW
- 2005: Aufnahme freiberuflicher Tätigkeit als freischaffender Medienkünstler
- 2005: Postgraduierter Aufbaustudiengang Kunst und öffentlicher Raum an der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg
- 2003: Diplom Kommunikations-Design (FH) Schwerpunkt Multimedia
- 2002: Tutor an der Georg-Simon-Ohm Fachhochschule, FB KD
- 1998: Aufnahme freiberuflicher Tätigkeit als Kommunikations-Designer
- 1997: Studium Kommunikations-Design an der Georg-Simon-Ohm Fachhochschule Nürnberg
- 1995: Einjähriges Praktikum Grafikatelier Brux
- 1994: Zivildienst
- 1993: Abitur am Gymnasium Stein
- 1992 - 2005: klassische Gesangsausbildung bei Ursula Cron
- 1983: Einjähriger Aufenthalt in Zaïre (heute Demokratische Republik Kongo), Besuch Lycée Prince de Liège
- Geboren in Nürnberg
- 2024: AI and Product Design. ai-productdesign.de Launch-Date: 8.02.2024
- 2023: Goethe-Nationalmuseum Weimar. Klassik Stiftung Interaktiv. Ausstellung mit Studierenden des Produktdesign der Hochschule Coburg, 20. - 21.07.2023
- 2021: IAA München. New Vehicle Access and Interaction Concepts. Ausstellung mit Cora Ennes und Celine Reither der Hochschule Coburg in Kooperation mit Brose Fahrzeugteile und bayern design, München, 07. – 12.09.2021
- 2020: Bauhaus-Museum Weimar. Kultursatelliten. Ausstellung im Rahmen des Thüringer Kulturportals (Bauhaus-Universität Weimar in cooperation with Klassik Stiftung Weimar) 02/2020
- 2019: Ars Electronica, Linz, Austria, 05.09. – 09.09.2019
- 2018: Wundersame Wandlungen, Museum Tucherschloss Nürnberg (ongoing; in collaboration with Poetisches Theater)
- 2015: B_TOURS Festival Leipzig, 02.07. – 12.07.2015 (Phonorama, in collaboration with Jens Heitjohann)
- 2014: Mobile HCI, 2nd Prize Design Competition and Future Innovations, Toronto, Canada 23.-26.09.2014
- 2014: TEI 2014 Munich, 16.02.14 (Fingies – Printed Electronics for the Future Internet of Things)
- 2014: Prix Cube International, Paris, 26.11. – 30.11.2014 (Physarum, w. Theresa Schubert & Moritz Dreßler)
- 2013: Ars Electronica, Linz, Austria, 05.09. – 09.09.2013
- 2011: SHIFT Electronic Arts Festival Basel, Swiss, 27. – 30.10.2011
- 2011: NIME 2011 Oslo: New Interfaces For Musical Expression, Oslo, Norway, 05 − 08/2011
- 2011: ENTER5 | Datapolis, Media Arts Biennale Praha, Czech Repulic, 14. – 17.04.2011
- 2010: University of Cambridge Museum of Archaeology & Anthropology, Cambridge, UK, 03/2009−12/2010
- 2010: MediaCity Conference 2010, Weimar, DE, 29.10. – 31.10.2010 (Curator, Main Coordinator)
- 2010: SAL, Open Sound Lab, Nürnberg, DE, 12.8. – 22.8.2010
- 2010: Entrance, Prague, Czech Republic, 1.4. – 25.4.2010
- 2009: Tweak, Interactive Art and Live Electronic Festival, Limerick City, Ireland, 21. – 26.9.2009
- 2009: Neues Museum, Weimar, 21.8. – 4.10.2009
- 2009: Dox Gallery, Prague, Czech Republic, 21. – 24.4.2009
- 2009: Kunstverein Neuhausen, b. Stuttgart, 13.03. – 26.04.2009 (Einzelausstellung)
- 2009: Kinetica Art Fair 2009, London, UK, 27.02. – 02.03.2009
- 2008: CIANT Gallery (Int. Centre for Art and New Technologies), Prague, Czech Republic, 25.11. – 14.12.2008
- 2008: Nominiert für den Fraunhofer Digital Sparks Award 2008
- 2008: Blaue Nacht Nürnberg, 31.05.2008
- 2008: CIANT Gallery (Int. Centre for Art and New Technologies), Prague, Czech Republic, 04.06. – 06.07.2008
- 2008: re/act - Internationales Festival für digitale Medienkunst, (Preisträger), Heidelberg, 10.04 - 20.04.2008
- 2008: Akad. der Bildenden Künste Nürnberg, Werkschau & Vortrag, Ausstellungshalle Nürnberg, 29.02.2008
- 2007: DICA-Lab (LCMI), Université de Luxembourg, 25.09.2007
- 2007: Kunsthaus Nürnberg, „Human Lights“ (Verleihung des int. Menschenrechtspreises), 20.09.-04.11.2007
- 2007: ZKM Karlsruhe, Zentrum für Kunst und Medientechnologie, 15.06. - 19.08.2007
- 2007: Cybersonica 07, Kinetica Museum London, UK, 17.05. - 30.06.2007
- 2007: Kunsthalle Budapest, Ungarn, 23.03. - 28.05.2007
- 2006: Jahrestagung der Fraunhofer Institute, Maritim Congress Centrum, Bremen
- 2006: Kunsthalle Wien / Project Space, Wien, Österreich
- 2006: forschungsgruppe-f: r/e/mig(r)áció, A38, FKSE Stúdió Galéria, Dinamo, Budapest, Ungarn
- 2006: Cybersonica 06 London, Int. Festival of Music, Sound, Art & Technology, UK, 08.-20.05.2006
- 2005: Mash Center, Kunstverein Hildesheim
Kunst, Gestaltung, Architektur
- Hybride Räume durch digitale Augmentierung
- Kybernetische Interaktionsgestaltung
- Mobile Netzwerkstrukturen
- Kommunikation und Sprache
- Bewegung und Interaktion im Raum
- Immersive Walking
- Interaktive Installationen
- Vernetzte Interaktion
Design
- Grundlagen der Gestaltung
- Interface- & Interaction-Design
- Service- & Experience Design
- Entwurf & Prototyping: User Centered Design & Agile Development
- Generative Gestaltung
- Kybernetische Systeme
Alternate Realities
- Augmented Reality & Augmented Audio Reality (CoreAudio, Reality Composer, ARLightship, Wonda, u.a. sowie Eigenentwicklungen)
- HTML5 AR Toolkit, AR.js
- WebVR, three.js, Unity
- CAD/3D-Anwendungsprogramme: Shapr, Grasshopper, Rhino, OpenSCAD/JSCAD, Autocad / BIM u.a.
Generative Gestaltung
- Parametrisches Design
- Creative Coding
- Genetische Algorithmen / Evolving Systems
- Neuronale Netzwerke / Lernende Systeme
- Quartz Composer, VVVV, Open Frameworks, PureData, TouchDesigner
- Processing / P5.js
Coding
- Autor von Procoding IDE for iOS/macOS
- Internet / Mobile Medien: HTML, (Responsive) CSS, PHP
- ECMA/JavaScript, Swift
- C, Objective-C, C++, C#
- PHP, Python, Lua, Java
- OS: macOS, iOS, Linux
DevTools – Code Learning and Teaching
- Chrome/Safari, Atom, Coderunner
- Codepen, codecademy, freecodecamp, Playgrounds, ...
- Visual Programming, Scratch, PD, Grasshopper, u.a.
- AI Playgrounds, Replicate, DeepAI, u.a.
- Live-Coding with Live-Editors
- Testing and Debugging Strategies
- Software Design Patterns
Elektronik
- Sensorik
- Mikroprozessoren
- Arduino, NodeMCU
- Raspberry Pi
- Bluetooth, WiFi, Zigbee
- MIDI, OSC (UDP), TCP/IP
- PIC / MBHP (Midibox), Mindstorms, NQC, NXC
Aktuelles Hobby-Projekt:
Smart Home HomeKit-kompatible HASS Bridge mit Zigbee Netzwerk
- ~100 smarte Devices inkl. Leuchten, Steckdosen, Thermostate, Sensoren, Media-Player und Kontroll-Schalter von unterschiedlichen Herstellern
- Multimodale Interfaces (Fernbedienungen, Schalter, Stimme, Automation)
- Eigene ESPHome Sensoren zum Monitoring von Pflanzen, NFC Music Box, experimentelle und sichere Presence Detection / Raumpräsenz
- Datenerhebung und -Auswertung für Stromverbrauch und Heizung
- (geplant) nachhaltiger Strommix-Timer
- 2024: Ai-Aided Design. Machine Learning im Produktdesign (HS Coburg & Instagram)
- 2023: Welterbe Interaktiv (HS Coburg, Kooperation mit Klassik Stiftung Weimar)
- 2022: Sicherheit gestalten. User Experience im Produktdesign (Kooperation mit HUK Coburg)
- 2021: Products for Non-Humans. Non-anthropocentric Design
- 2021: Innovative Fahrzeug-Zugangssysteme (Kooperation mit Brose)
- 2020: Past Present Future. Interfaces for Products. Projekt IP3
- 2020: Approximate Realities. Virtual Interfaces. Projekt IP4
- 2020: Computergestütztes Darstellen 1 und 2
- 2020: Grundlagen des Gestaltens 1 und 2
- 2019: Interaction Design
- 2019: User Centered Design
- 2019: Kultur-Satelliten. Das Thüringer Kulturportal. Kooperation mit Klassik-Stiftung Weimar
- 2016-2020: Erstbetreuer von etwa 10 Master- und 2 Bachelor-Abschlussarbeiten pro Semester
- 2017: Geolocalized Interfaces (Master Project)
- 2016: Exploring Mobile Augmented Reality (UdK, Universität der Künste Berlin)
- 2016: Creative Programming (Kunsthochschule Burg Giebichenstein, Projektwoche)
- 2016: Bauhaus Goes Mobile: Concepts for the Digital Bauhaus Walk 2019 (Master Project)
- 2015: Advanced Interface Design: Siemens Home Appliances Design Challenge (Master Project)
- 2015: Inside Mobile (Mobile Technologies & Programming) and
- 2015: Outside Mobile (Mobile App Evaluations)
- 2014: Ãœberblick (University at Buffalo, New York)
- 2014: Mobile Media: HTML5, CSS3 and JavaScript (University at Buffalo, New York)
- 2014: Going Mobile (Fachmodul)
- 2013: Mobile Media: HTML5 for mobile WebApps (University at Buffalo, New York)
- 2010-2012: iOS - Programming for iPhone/iPod/iPad (Bauhaus-Universität Weimar)
- 2011: Facing Transcontinental Interfaces (Bauhaus-Universität / University of Addis Ababa)
- 2009-2012: WebApps (Bauhaus-Universität Weimar)
- 2008-2009: Cyber|Space (AdBK, College of Fine Arts in Nuremberg)
- 2008: The History and Utopia of Talking Machines (CIANT, Praha)
- 2008-2012: Bauhaus-Vorkurs: Grundlagen medialer Gestaltung (BUW)
- 2008: Wearables (BUW)
- 2008: Mobile Computing (BUW, Bauhaus-Universität Weimar)
- 2007: Talking Machines (University of Luxemburg, Workshop)
- 2006: Realtime Video (Gebhard-Müller-Schule, Biberach)
- 2020: Mobile Navigation durch richtungsgebundene Stereofonie. Dissertationsschrift an der Fakultät Architektur der Bauhaus-Universität Weimar.
- 2016: Schubert, Theresa; Markert, Michael; Dressler, Moritz; Adamatzky, Andrew; 2016. Bodymetries. A Generative Projection Environment for Slime Mould and Humans. In A. Adamatzky, ed. Advances in Physarum Machines. Cham: Springer, Cham, pp. 801–811.
- 2015: MediaCity’5: Mobile Spatial Navigation (Conference Proceedings)
- 2014: MobileHCI 2014 - Phonorama: Mobile Spatial Navigation By Directional Stereophony, ISBN 978-1-4503-3004-6
- 2014: TEI 2014 - Proceedings of the 8th International Conference on Tangible, Embedded and Embodied Interaction, Markert/Geelhaar/et.al. ISBN: 978-1-4503-2635-3
- 2011: MediaCity 2010 (Hrg) – Proceedings of the Interantional Scientific Conference
- 2010: Sonic Interaction Design, BEK: Bergen Center for Electronic Arts, ISBN 978-82-998680-0-6
- 2010: Davide Rocchesso. Expolorations in Sonic Interaction Design. COST Office. Logos Verlag Berlin, Germany, 2011. ISBN 978-3-8325-2858-4
- 2009: Assembling Bodies: Art, Science & Imagination, MAA Publications, University of Cambridge, UK, ISBN 978-0-947595-18-0
- 2009: ENTER4, International Art / science / technology, Praha, CZ, ISBN 9-788025-443330
- 2008: Glossar des Urbanen Raums, AK Gemeinsame Kulturarbeit bayerischer Städte e.V. (Autor und Hrg.)
- 2007: LITTLE, conditions 2005-2008, forschungsgruppe-f, ISBN 978-3-88960-099-8
- 2007: Wolfgang von Kempelen. Man-[in the]-Machine, Mensch-[in der]-Maschine, ZKM, Matthes & Seitz Berlin, ISBN13: 978-3-88221-997-5
- AUB - Arbeitsgemeinschaft Unabhängiger Betriebsangehöriger
- BMB Electronics B.V.
- Conrad Elektronik
- Dogo Bros. / Labor Records (u.a. CD-Covers Anne Clark)
- Klassik-Stiftung Weimar
- Feld Studio for Digital Crafts, Berlin
- Fraunhofer Institut
- Medien Campus Bayern
- Messe Nürnberg
- Schielein Reisen, Rombs Reisen, NRS
- Siemens
- Stadtwerke Weißenburg
- Deutsche Telekom
- Toshiba Deutschland
- Quelle Versandhaus / Quelle Versicherungen
- Volkswagen
- X10 Europe