★ audiocommander
                  Audio ·· · Media ···· ·  · Space ···· ·  ·   ·    ·     ·      ·       ·        ·          ·
  • Home
  • Exhibitions
  • Portfolio (new!)
  • Projekte/Werke
    • Arts/Kunst
    • Electronics
    • Music
    • Programming
    • Software
    • Teaching
  • Vita
  • Kontakt
  • Impressum
  • Home
  • Exhibitions
  • Portfolio (new!)
  • Projekte/Werke
    • Arts/Kunst
    • Electronics
    • Music
    • Programming
    • Software
    • Teaching
  • Vita
  • Kontakt
  • Impressum
  • Home
  • /
  • Articles in English
  • /
  • Arts/Kunst
  • /
  • Electronics
  • /
  • Music
  • /
  • Works/Werke

Kontaktstation

english german 

“Unter den Fingern des Anderen, die über den Körper gleiten, beginnen alle unsichtbaren Teile des Körpers zu existieren.”
Michel Foucault: Les Hétérotopies – der utopische Körper
“Kontaktstation” ist eine Rauminstallation, die die Intensität von Körperkontakten und Berührungen zweier oder mehrerer Personen in harmonisierte Musik umsetzt.

Dabei verschwindet das (Kunst-)Objekt fast vollkommen; lediglich zwei Armbänder (an Ihren Kabeln von der Decke hängend) finden sich im Installationsraum, die von zwei Personen an jeweils einem Handgelenk angelegt werden.

“Kontaktstation” is an interactive media-installation, that translates the intensity of body & skin contact between two or more persons to harmonized music.

The art piece and the hardware is not relevant, only armwrists hanging from the ceiling, are to be found in the exhibition room. Each person has to wear one wrist.

Sobald beide Personen “verkabelt” sind, führt jeder Hautkontakt zum Erklingen von Musik, die sowohl rhythmische als aus harmonische Merkmale aufweist. Die Harmonie verändert sich durch verschiedene berechnete Parameter. Wird der Kontakt der Personen unterbrochen, stoppt auch die Musik.

Es kann eine Kette aus mehreren Personen gebildet werden.

Inhaltliche Beschreibung
Der inhaltliche Schwerpunkt liegt in der Aufforderung an den Benutzer zum Hautkontakt, wobei die Auswahl des Klangtyps eine differenzierte Berührungstaktik erfordert. Hautkontakt, der über das Händeschütteln hinausgeht, steht im Kontext des Privaten, der Intimsphäre, der abgestuften Erlaubnis zum Anfassen und natürlich auch der Berührungsangst;
die Auseinandersetzung mit einer anderen sinnlichen Ebene (Gehör) in Verbindung mit unserem größten Sinnesorgan ermöglicht eine andere Annäherung an ein oft unreflektiertes Verhalten.

As soon as both persons are “wired”, each skin contact results in the sound of music, which provides harmonic as well as rhythmical aspects. The harmony is changing by different precalculated parameters. If the contact is interrupted, the music stops, too.

A chain of multiple persons is possible, due to the conductiveness of the human body.

Textual Description
The main focus of the work is the invitation to get in skin-contact, whereas the selected sound requires a different touch-concept of the user. Skin contact beyond hand-shaking has to be seen in the context of privacy and intimacy; there is a permission required to touch and we all know the fear of contact.
The analysis with another sense level (hearing) in connection with our largest sense organ (the skin) allows a different approach to a most often unconscious behaviour.



 

 

Vielen Dank an die beiden exzellenten Darsteller Judith Chrestels und David Hartfiel!
Many thanks to the excellent actors Judith Chrestels and David Hartfiel!

Technische Beschreibung
Die beiden Armbänder sind mit elektronischen Kontakten versehen, die von einer mikroprozessorgesteuerten Anwendung (ACSensorizer, siehe http://www.midibox.org) erfasst und ausgewertet werden. Berühren sich zwei Personen, schließt ein Stromkreis (max 4 V). Je “besser” die Verbindung umso höher die Intensitiät, umso höher die Musik. Bei wenig Berührungsfläche gibt es tiefere Töne.

Technical Description
Both armwrists contain electronical contacts which are forwarded and processed by a small microprocessor driven application (ACSensorizer, see http://www.midibox.org). When two persons touch each other, a circuit closes (max 4 V). The higher the intensity of the touch, the “better” the contact, the higher the pitch of the music. If there is less contact the pitch gets lower.

Hardware:
· PIC18F-Mikrocontroller, MBHP System by T.Klose, midibox.org
· Custom developed sensor circuit

Software:
· Mikrokontroller-Application “ACSensorizer”: Signalprocessing and MIDI-Data generation (programmed in C), released as Open Source at midibox.org
· Software Synthesizer

Image Gallery:
· PicBrowser Bildergalerie

Videos:
· Kontaktstation Video (3’06”, 18.5 MB, Quicktime iPod-Video: H.264/AAC)

 

Exhibitions:
· Ortart 2005, Nürnberg
· Blaue Nacht 2006, Nürnberg
· Jahresausstellung der Akademie der bildenden Künste Nürnberg, 2006
· Fraunhofer Jahreskonferenz 2006, Bremen (Kontaktstation 3.0)

 

Pressestimmen:
“Eine vielfältige wie sehenswerte Präsentation (…) – wer alles sehen möchte, ist gut drei Stunden unterwegs – und wird mit allerhand Entdeckungen belohnt. Zum Beispiel an dem interaktiven Körperkontaktmusik-Apparat von Michael Markert in der Klasse ‘Kunst und öffentlicher Raum’, die mit dem Reisestipendium der IHK (…) ausgezeichnet wurde.”
Nürnberger Nachrichten vom 19. Juli 2006

“Und was die (…) Klasse Winter betrifft, ist sie nicht nur ein schönes Beispiel dafür, wie Kunst und Krampf auf engem Raum fruchtbar zusammenfinden, sondern auch für Wahnsinn und Genie. Man betrachte nur Michael Markerts ‘Körperkontaktmaschine’, die einen (…) an Michelangelos Fingerspitzenmotiv aus der Sixtinischen Kapelle erinnern kann”
Nürnberger Zeitung vom 19. Juli 2006

 

Posted on 15. February 2006 by audiocommander. This entry was posted in Articles in English, Arts/Kunst, Electronics, Music, Works/Werke and tagged ACSensorizer, Akademie, Blaue Nacht, Body, Bremen, Circuit, Exhibition, Fraunhofer, Hardware, Interactive, Kontaktstation, Licht, Medienkunst, Midi, midibox, Nürnberg, Raum, Sensor, Skin, Software, Sonic, Touch, Utopie, Video. Bookmark the permalink.
Supersizing als Trend
We’re watching you, too!

2 thoughts on “Kontaktstation”

  1. felix says:
    2. March 2006 at 15:34

    juhuu. ich bin der erste kommentar! wann gibt es für die anderen gliedmaßen ;-) sensoren?????
    viele grüsse + weitermachen

  2. audiocommander says:
    7. April 2011 at 11:58

    http://www.the-demos.com/2011/03/17/gzdesign_week_rec/ links here saying:

    再想像多一點,實物不一定是一個按鈕,進入退出的模式。像來自德國的audiocommander 所創作的 kontaktstation 就直接以人作為介面。通過他們製作的一個小小儀器,利用人體通電的概念,人和人的接觸送到儀器,幻化成音樂。這是對實物介面的想像推至極致。

Comments are closed.

    Search

    Recent Posts

    • Phonorama Leipzig
    • Procoding 3.5 is out!
    • I ❤ NY
    • 2nd price at Mobile HCI 2014 in Toronto
    • Going Mobile

    Archives

    • July 2015
    • November 2014
    • June 2014
    • August 2013
    • March 2013
    • February 2013
    • July 2012
    • April 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • October 2011
    • May 2011
    • April 2011
    • March 2011
    • September 2010
    • May 2010
    • March 2010
    • September 2009
    • June 2009
    • April 2009
    • March 2009
    • February 2009
    • November 2008
    • October 2008
    • September 2008
    • August 2008
    • July 2008
    • May 2008
    • April 2008
    • February 2008
    • November 2007
    • September 2007
    • July 2007
    • June 2007
    • May 2007
    • April 2007
    • March 2007
    • February 2007
    • December 2006
    • November 2006
    • October 2006
    • August 2006
    • July 2006
    • June 2006
    • May 2006
    • April 2006
    • March 2006
    • February 2006
    • December 2005
    • November 2005
    • October 2005
    • July 2005
    • May 2005
    • May 2004
    • February 2003
    • July 2002
    • February 2002
    • February 2001

    Meta

    • Log in
This website uses cookies to improve your browsing experience. We don't use Analytics. We'll assume you're ok with this if you continue to use this website. Accept Privacy Statement / Informationen zum Datenschutz
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Powered by